loader image

Șezători de pe vremuri, în design de azi

Tamás Ilyés / Șezătoare Corbu
Costumul popular este renumit în lume pentru frumusețea și diversitatea lui, atât în ceea ce privește croiul, pânza și firele folosite, cât si modelele de ornamentație și bogăția cromatică. Este atât de special încât La Blouse Roumaine, o organizație care este urmărită de sute de mii de persoane pentru că atrage atenția asupra valorii extraordinare a portului popular și a meșteșugurilor tradiționale, a pornit un proiect prin care România să devină o destinație de turism cultural textil. Să vină turiști special pentru a vedea și a avea experiențe legate de portul popular, vă imaginați?

Din păcate însă portul popular nu mai este folosit decât în puține comunități din România, iar și mai trist este că cuferele cu straiele bunicilor și străbunicelor sunt tot mai puține, se pierde o moștenire importantă.

Suita de misiuni pe care v-o propunem în această tematică, a portului popular, este inspirată și ghidată de două organizații care de peste 10 ani lucrează pentru a reda valoarea acestui element de patrimoniu cultural. Realizând activitățile vă alăturați practic mișcării naționale de salvgardare a portului popular.

Mai multe detalii
Șezătorile erau prilej de întâlnire pentru femeile care torceau cânepa și lâna.
Dar să nu-ți imaginezi că rolurile principale în povestea noastră sunt jucate doar de cânepă și lână. Căci la șezători se cânta, se povestea, se vărsa năduful, se glumea, se râdea.
Șezătorile începeau la mijlocul toamnei și se terminau la începutul primăverii. Dar femeile începeau să-și coasă iile și cămășile abia la începutul primăverii, ascunse în propria casă, ferite de privirile iscoditoarelor vecine. Era singurul mod de a te asigura că ia ta e mai mândră decât ia celorlalte vecine. Da. Da. Concurența n-a fost inventată la oraș, femeile întrecându-se în ii care mai de care. Era cool să porți piese unicat, numai de tine știute, numai de tine făcute, motiv pt care ia nu vedea lumina zilei până nu era gata de scos în lumea largă.
Provocarea noastră pentru tine este să afli cum erau șezătorile de la tine din sat.
Pornind de la cele explorate și descoperite până la acest moment, concepe un mood board al evenimentului pe care îl planifici. Un mood board? Ce-o mai fi și ăsta? Ei bine, un mood board nu e altceva decât un colaj de elemente vizuale ce spun povestea șezătorii tale. Pentru a crea propriul moodboard fă-ți cont pe milenote.

Apoi asigură-te că acest mood board răspunde la următoarele întrebări:

(1) Unde erau organizate șezătorile?
Sarcină: Pozează locația cu pricina și încarc-o pe moodboard.
(2) Cum era amenajat spațiul?
Sarcină: Preia poze din interiorul spațiului și încarcă-le pe moodboard.
(3) Cine participau la șezători?
Sarcină: Folosește fotografiile vechi scanate și încarcă-le pe moodboard.
(4) Cu ce materiale lucrau?
Sarcină: Preia poze care arată materialele folosite și încarcă-le pe moodboard.
(4) Cu ce erau serviți tinerii care veneau la șezători?
Sarcină: Pozează produsele cu pricina sau preia poze care surprind viziunea ta de pe pinterest.com și încarcă-le pe moodboard.
(5) Ce se lucra la șezători?
Sarcină: Pozează semnele cu pricina de pe o ie a bunicii.
(6) Cum se reflecta comuniunea și respectul pentru natură, pentru mediul înconjurător?
Sarcină: Pozează o parte din natura satului și încarcă pozele pe moodboard

Încarcă poza cu mood boardul într-un folder online și păstrează-l în caietul-jurnal.

Tradiții și obiceiuri

Mediu

Jumătate de zi

Cu facilitare

Linkuri utile:

Seria „Port Popular” a fost realizată cu sprijinul La Blouse Roumain si Mandră Chic

Program al Fundației Noi Orizonturi. Designed by Node.